Stabat Mater

oratórikus mű négy szólistára, vegyeskarra és zenekarra

Eredeti cím: Stabat Mater

Keletkezés éve: 1841

Ősbemutató időpontja: 1842-05-18

Ősbemutató helye: Párizs

A műhöz tartozó szerzők:

Rossini legnagyobb szabású egyházi művének első, befejezetlen verziója 1832-ben keletkezett, majd a zeneszerző 1941-ben, Párizsi tartózkodása alatt befejezte és átdolgozta a partitúrát. Sokáig esze ágában sem volt Pergolesi műve után da Todi szövegéhez nyúlni, de Alejandro Aguado felkérésének végül nem tudott ellenállni. Az ősbemutató karmestere Gaetano Donizetti volt.

Dallamvilága eltávolodott a liturgikus hangnemtől, ehelyett a romantikus olasz opera hol szenvedélyes, temperamentumos, hol könnyed, hol drámai hangzásvilágával találkozunk. A mű egyes részleteiben Pergolesi Stabat Materére kacsint vissza, ugyanakkor bizonyos értelemben a Verdi-féle Requiem előzményének is tekinthető.

Aki egyáltalán nem ismeri ezt a művet, de szereti az olasz operákat, az bátran üljön be rá, kellemes és felemelő kalandban lesz része.

Szereplők

  • Szoprán szólista ( c' -  c''')
  • Mezzoszoprán szólista ( h - gisz" )
  • Tenor szólista ( esz - desz" )
  • Basszus szólista ( Esz - f' )
  • Vegyes kórus
  • Zenekar

Tartalom

1. Kórus Stabat Mater dolorósa
Iuxta crucem lacrimósa
Dum pendébat Fílius

Andantino moderato
= 44

g-moll

2. Tenor ária

Cuius ánimam geméntem
Contristátam et doléntem
Pertransívit gládius

O quam tristis et afflícta
Fuit illa benedícta
Mater unigéniti!

Quæ moerébat et dolébat,
Pia Mater, dum vidébat
Nati pœnas íncliti


Allegro maestoso
= 100

Asz-dúr

3. Szoprán-Mezzó duett Quis est homo qui non fleret,
Christi Matrem si vidéret
In tanto supplício?

Quis non posset contristári,
Christi Matrem contemplári
Doléntem cum Fílio?

Largo
= 69

E-dúr

4. Basszus ária

Pro peccátis suæ géntis
Vidit Iesum in torméntis,
Et flagéllis súbditum.

Vidit suum dulcem natum
Moriéndo desolátum
Dum emísit spíritum


Allegretto maestoso
= 104

C-dúr

5. Basszus recitativo kórussal

Eia Mater, fons amóris
Me sentíre vim dolóris
Fac, ut tecum lúgeam

Fac, ut árdeat cor méum
In amándo Christum Deum
Ut sibi compláceam


Andante mosso
= 76

F-dúr

6. Szólista kvártett Sancta Mater istud agas,
Crúcifixi fige plagas
Cordi meo válide.

Tui nati vulneráti,
Tam dignáti pro me pati,
Pœnas mecum dívide.

Fac me tecum, pie, flere,
Crucifíxo condolére,
Donec ego víxero.

Iuxta crucem tecum stare,
Et me tibi sociáre
In planctu desídero

Virgo vírginum præclára,
Mihi iam non sis amára
Fac me tecum plángere

Allegretto moderato
= 80

Asz-dúr

7. Mezzó ária Fac, ut portem Christi mortem
Passiónis fac consórtem,
Et plagas recólere.

Fac me plagis vulnerári,
Cruce hac inebriári,
Ob amorem Fílii

Andante grazioso
= 104

E-dúr

8. Szoprán ária kórussal

Inflammatus et accensus
Per te Virgo, sim defensus
In die judicii

Morte Christi praemoniri
Fac me cruce custodiri
Confoveri gatia

Andante

= 66

Esz-dúr

9. Kórus Quando corpus moriétur,
Fac, ut ánimæ donétur
Paradísi glória.

Andante maestoso

= 72

g-moll

10. Kórus (kettősfúga)

Amen.

In sempiterna saecula.

Amen.

Allegro

= 144

g-moll